یکی از چالشها در زمان طراحی سایت مسئلۀ انتخاب یک دامنه یا دامین مناسب است. این مورد مهم میتواند تأثیر به سزایی در شناخته شدن کسبوکار شما داشته باشد یا برعکس، همۀ مشتریان را از شما دلسرد کند. پس باید در نظر داشته باشید که از کنار آن ساده عبور نکنید. در این مقاله میخواهیم چیزهای لازم و ضروری در مورد دامنه را برای شما شرح دهیم و دیدتان را نسبت به این مقوله بازتر کنیم. همراه ما باشید تا نکات مهم را یاد بگیرید!
در دنیای واقعی برای شروع یک کسبوکار یک واحد تجاری اجاره می کنید. قدم بعدی نصب یک تابلو است تا نام برند شما را به نمایش بگذارد. دامنه یا دامین کاری مشابه همین تابلو را انجام می دهد. دامین نام وبسایت شما است و از طرفی هم یک آدرس اینترنتی بهحساب میآید که کاربران با واردکردن آن در مرورگر به سایت شما می رسند. اما مسئله به همینجا ختم نمی شود. جزئیاتی در آدرس اینترنتی وجود دارد که علاوه بر نام شما یک سری ویژگی ها را نیز برای کاربران بازگو می کند. در مورد این جزئیات در ادامه توضیح بیشتری خواهیم داد.
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نام دامنۀ شما باید یکتا باشد. یعنی اینکه نمی توانید یک نام را که پیشازاین شخص دیگری برای سایت خود در نظر گرفته است انتخاب کنید. همچنین اسمی که انتخاب می کنید بهتر است مفهوم مشخصی داشته و به نوع کسبوکاری که دارید نیز مرتبط باشد. علاوهبرآن شما با محدودیت حروف و کاراکترها نیز روبهرو هستید. به همین خاطر بسیاری از اسامی طولانی را باید از فهرست خود حذف کنید. نام دامنه میتواند مشابه های زیادی در اینترنت داشته باشد. پس بهتر است اسم منحصربهفردی انتخاب کنید که کمتر مورداستفاده قرار گرفته است. املای واژه ها در فضای وب به زبان انگلیسی نوشته می شود. با در نظر داشتن این نکته بهتر است حروف صدادار کمتری به کار ببرید تا در خواندن اسم برند شما مشکلی ایجاد نشود.
هر Domain به اجزای کوچکتری تقسیم میشود. آشنایی با این اجزا می تواند به شما کمک کند تا بهتر برای انتخاب اسم تصمیم گیری کنید. به عکس زیر نگاهی بیندازید.
بخش اول دامنه که با www نمایش داده میشود پیشوند ثابت تمامی وبسایت ها است. این حروف، کوتاه شدۀ عبارت World Wide Web به معنای "تارنمای جهانگستر" است. بخش دوم نام دامنۀ شما است و سومین قسمت پسوند سایت نام دارد. اگرچه پیشوند سایت ها از عبارت مشابهی تشکیل شده است اما پسوندها داستان دیگری دارند. اما پیش از آنکه بخواهیم وارد بحث پسوندها شویم بیایید توضیحات این قسمت را به پایان برسانیم.
زیردامنه (SubDomain) مفهوم دیگری است که به آن برخورد خواهید کرد. در توضیح این واژه باید گفت شما میتوانید قبل از نام دامنه یک کلمه و یک نقطه اضافه کنید و بهاینترتیب یک ساب دامین بسازید. دلایل مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. ممکن است وبسایت شما بهگونهای طراحی شده باشد که بر روی موبایل و کامپیوتر به دو شکل مجزا نمایش داده شود. آنگاه با افزودن .mobile به آدرس، سایت موبایل از دسکتاپ جدا خواهد شد. ساب دامین کاربردهای دیگری نیز دارد؛ مثل تفکیک زبان های مختلف سایت یا جداسازی بخش وبلاگ سایت از بخش فروشگاهی و...
پارک دامین (دامنه جانشین) روشی است که گاه با هدف افزایش بازدید صفحات صورت می گیرد. به این شکل که شما دامنههای مشابه با دامین اصلی را با پسوندهای مختلف از آن خود میکنید. در نتیجه هروقت کاربری آدرس سایت شما را با پسوندهای مختلف در گوگل جستجو کرد بازهم سایت شما نمایش داده میشود.
هر دامنه ای پسوند متفاوتی دارد. این پسوندها معانی مختلفی دارند و بی دلیل مورد استفاده قرار نمی گیرند. در این بخش می خواهیم یک مرور بر روی رایج ترین نوع های TLD (Top Level Domain) یا پسوندها داشته باشیم و با کاربرد آنها آشنایی پیدا کنیم.
com: شاید پراستفادهترین پسوند در بین دیگران باشد که توسط سایتها استفاده میشود. این عبارت مخفف کلمۀ Commerical به معنای تجاری است. عمده سایتهای اقتصادی و تجاری این پسوند را به کار میگیرند.
org: مخفف کلمۀ Organization به معنای سازمان است. سازمانها و نهادهای غیرانتفاعی معمولاً برای فعالیت خود این پسوند را انتخاب میکنند.
gov: مخفف واژۀ Government یعنی دولت است. سایتهای وابسته به دولت کشورها هستند که از این پسوند استفاده میکنند.
int: مخفف International به معنی بینالملل است. سازمانهایی که فعالیت فرامرزی و بینالمللی دارند از چنین پسوندی استفاده میکنند.
net: به معنی Network یا شبکه است. شرکتهای ارائهدهندة خدمات اینترنت و شبکه این پسوند را به کار میبرند.
tv: این پسوند به واژۀ Television یا همان تلویزیون اشاره دارد. سایتهایی که این پسوند را دارند به شبکههای تلویزیونی مختلف وابسته هستند.
edu: به Education یعنی آموزش اشاره دارد. سایتهایی که در راستای آموزش و یادگیری فعالیت میکنند این پسوند را انتخاب میکنند.
در بعضی از سایت های موجود در اینترنت شاید به پسوندهای ترکیبی نیز برخورد کرده باشید. مواردی مثل: "co.ir." این ترکیب برای سازمان ها و شرکت های خصوصی استفاده می شود که ثبت رسمی شده باشند. دامنه ای با پسوند "ac.ir." به سایت های آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم تعلق می گیرد. اگر به سایت های دانشگاه های کشور سرزده باشید حتماً این ترکیب را دیده اید.".sch.ir" برای مدارس و موسسات آموزشی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش است و یا ".gov.ir" که به بخش های دولتی قوای سه گانه اشاره می کند. به ترکیب هایی از این دست در فضای اینترنت زیاد برخورد خواهید کرد.
یک پسوند بسیار رایج دیگر پسوندهای کشوری است. بهعنوانمثال در کشور ما، ایران، از پسوند .ir برای سایت های فارسی با مخاطبان فارسی زبان استفاده می شود. پسوندهای ملی در دیگر کشورها نیز وجود دارند. برای مثال uk مخفف United Kigdom به سایت های انگلیسی تعلق دارد یا us که برای سایت های آمریکایی است، fr برای فرانسه، ru روسیه و... اگر می خواهید لیست کاملی از این پسوندها ببینید این لینک سایت ویکی پدیا می تواند به شما کمک کند. ادارۀ این نوع پسوندها و تعیین قوانین مربوط به آنها بر عهدۀ دولت ها و مراجع رسمی آنها است. کشورها می توانند ثبت دامین با این نوع پسوندها را برای سایر ملل آزاد یا محدود کنند.
برای انتخاب دامنه ملی باید نکاتی را نیز مدنظر قرار دهید تا بعدها دچار مشکل نشوید. در قدم اول فواید این نوع Domain است که توجه شما را جلب میکند. دامنههای ملی نسبت به بینالمللی هزینۀ کمتری دارند و قیمت آنها مقرونبهصرفه است. از طرفی این نوع دامین فقط توسط ایرانیها خریداری میشود. پس نسبت به رقیبی مثل .com بهتر می توان دامنه ها را در آن انتخاب کرد چرا که بسیاری از نام ها همچنان آزاد هستند.
مخاطبان به دامنههای ملی بیشتر اعتماد میکنند. برای تبلیغات در صداوسیما به دامنه ملی نیاز دارید. SEO این سایتها راحتتر انجام میشود. دلیل این است که موتور جستجوی گوگل به طور پیشفرض، ایرانیها را مخاطب این سایتها میداند و کاربران ایرانی را به سمت آن هدایت میکند. از طرفی پیگیری قضایی، در صورت نیاز، بهخاطر مشخصبودن صاحب سایت سادهتر است.
معایبی نیز برای این نوع Domain وجود دارد. به دلیل تحریمها خرید گواهی SSL برای این سایتها کمی مشکلساز است. همچنین در سطح بینالمللی کمتر شناخته شده هستند. تبلیغات گوگل معروف به Ads در فضای اینترنت برای این دامنهها امکانپذیر نیست. برای داشتن این امتیازات .com گزینۀ مناسب تری به نظر می رسد.
مدیریت سیستم نامهای دامنه بر عهدۀ ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) است. این سازمان است که به شرکتهای فروشنده دامنه مجوز میدهد. شما میتوانید بهواسطة شرکتهایی که خدمات دامنه و هاست ارائه میدهند خرید دامین مورد نظر خود را انجام دهید. ازآنجا که هاست و دامین مثل HTML و CSS مکمل یکدیگر محسوب میشوند معمولاً محلهایی که اقدام به فروش یکی از آنها میکنند، دومی را هم در سبد محصولات خود دارند. در نظر داشته باشید شما نام دامین را برای مدتزمان مشخصی در اختیار خواهید داشت و پس از آن اگر نسب به تمدید اقدام نکنید امتیاز آن از شما سلب میگردد.
گروه شاخه برای ورود به دنیای کسبوکار اینترنتی آماده است از صفر تا صد خدمات طراحی سایت را به شما ارائه دهد. اگر پس از خواندن اطلاعات موجود در این مقاله هنوز سؤال بیپاسخی در مورد جزئیات ذهن شما را درگیر کرده است، به بخش مشاورۀ تخصصی ما مراجعه کنید! کارشناسان ما پاسخگوی سؤالات شما در زمینه وب خواهند بود.