هاست

اگر بخواهید وارد کسب‌وکار اینترنتی بشوید هنگام طراحی سایت دو واژۀ هاست (Host) و دامنه (Domain) جزو اولین چیزهایی است که می­ شنوید. این دو ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند. نقش آنها اما ممکن است برای کسانی که دانش چندانی در زمینه فناوری ندارند کمی گنگ باشد. در این مقاله می‌خواهیم هاست یا میزبان وب را به ساده­ ترین حالتی که می­شود برای شما تعریف و انواع آن را معرفی کنیم. در کنار آن می­ خواهیم به نکاتی اشاره کنیم که برای انتخاب یک Host خوب حتما باید آنها را مد نظر داشته باشید. اگر به این موضوع علاقه­ مند هستید تا انتها با ما همراه شوید!

تعریف هاست

هاست

بگذارید با یک مثال شروع کنیم. اگر در دنیای واقعی بخواهید یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنید پیش از هر چیز به دنبال یک مجتمع تجاری مناسب می­ گردید تا واحدی را در آن اجاره کنید. اگر این مجتمع تجاری جای بزرگ و مشهوری باشد در عرضۀ محصول یا خدمات خود مشکل خاصی نخواهید داشت. برعکس این موضوع نیز صدق می­کند. یک مجتمع تجاری کوچک که مشتری چندانی ندارند و نام آن نیز شناخته شده نیست را کمتر کسی می‌پسندد.

در دنیای اینترنت نیز باید دنبال جای مناسبی برای عرضه محصول باشید. سِروِر (Server) نقشی مشابه همان مجتمع تجاری را ایفا می­ کند. هاست یا میزبان وب قسمتی از یک سرور است که مثل یک واحد تجاری، شما آن را برای مدتی معین اجاره می‌کنید. پس از آن یک حساب کاربری اختصاصی به شما تعلق می­ گیرد که اطلاعات وب‌سایت خود را در آن وارد می­ کنید. اطلاعاتی که برای کاربران مختلف اینترنت در سرتاسر دنیا به نمایش درمی‌آید.

تعریف سرور

اما سرور که از آن صحبت کردیم چه چیزی است؟ سرور یک کامپیوتر همیشه روشن و متصل به اینترنت است. منابع این کامپیوترها مثل RAM، CPU و... با توجه ‌به نیاز هر کسب‌وکار در اختیار سرویس گیرنده­ ها قرار می‌گیرد. سرورها اگر فقط توسط شما و همکارانتان قابل‌دسترسی باشد سرور تحت شبکه نامیده می‌شود. اگر همه کامپیوترهایی که با اینترنت به هم متصل هستند بتوانند به سرور دسترسی پیدا کنند به آن، سرور اینترنتی می‌گوییم.

حالا که تعریف هاست و سرور روشن شده است شاید نگاهی به کامپیوتر شخصی خود بیندازید و بگویید: "چرا که نه؟ اگر از کامپیوتر خودم به‌عنوان سرور استفاده کنم آیا در هزینه ­ها صرفه‌جویی نکرده­ ام؟" باید در جواب بگوییم چنین راهکاری عملی نیست. نباید تصور کنید که Serverها با کامپیوترهای شخصی یکی هستند. کامپیوترهای شخصی یا PC نسبت به یک سرور سخت­ افزارهای ضعیف­ تر و اینترنت محدودتری دارند. در عوض سخت‌افزاری که یک Server دارد بسیار قدرتمند است، به اینترنت بسیار پرسرعتی دسترسی دارد و پهنای باند آن بالا است. حتی اگر فرض را بر این بگیریم که از کامپیوتر شخصی به‌عنوان سرور استفاده کردید، شما نمی ­توانید همیشه PC خود را روشن نگه دارید. همین که کامپیوتر خاموش شود، دسترسی کاربران به سایت هم قطع می‌شود و سایت دیگر قابل نمایش نیست.

شرکت ­های هاستینگ برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی، Serverها را در محل­ های به ­خصوصی با نام دیتاسنتر (Data center) نگهداری می ­کنند. دیتاسنترها اتاق­ هایی هستند که تأسیسات کاملی در آنها قرار دارد. هر سرور به ­صورت شبانه ­روزی به اینترنت و برق متصل است. تیم­ های مسئول آن پیش­ بینی ­های لازم برای مقابله با قطعی برق، زلزله، آتش‌سوزی و سایر حوادث غیرمترقبه را کرده ­اند. به همین خاطر کمتر عاملی می­ تواند در کار آنها اختلال ایجاد کند.

انواع میزبان وب (Host)

میزبان وب

هاست­ ها انواع مختلفی دارند و هرکدام از آنها نیز برای کار خاصی مورداستفاده قرار می­ گیرند. برای آنکه بتوانید برای سایت خود هاست مناسبی تهیه کنید باید ابتدا درک درستی از نیازهای خود داشته باشید. یک وب­سایت برای مقاصد مختلفی ساخته می­ شود. همچنین طراحی سایت نیز به شکل­ های متفاوتی صورت می­ گیرد. سایت شما می­ تواند یک وبلاگ ساده باشد برای شرح وقایع روزمره یا یک سایت فروشگاهی با محصولات متنوع و مشتری­ های زیاد. ممکن است سایت به ­سادگی فقط با وردپرس نوشته شود یا طراحی آن کاملاً اختصاصی و با استفاده از تکنولوژی­ های مختلفی مثل PHP و فریم ورک های مختلف انجام شده باشد. تمام این موارد در انتخاب نوع هاستی که می­ خواهید تأثیر می­ گذارد.

هاست اشتراکی

متداول­ ترین نوع هاست است. اکثر سایت­ های موجود در اینترنت از همین نوع Host استفاده می­ کنند چرا که هم مقرون‌به‌صرفه است و هم پاسخگوی نیازها. در این نوع میزبان وب همان­ طور که از اسمش مشخص است، یک سرور به بخش­های کوچک­تری تقسیم می ­شود و هر بخش به یک سایت تعلق می­ گیرد. با این که هاست اشتراکی کم‌هزینه است اما باید با معایب آن نیز آشنا باشید. در این نوع Host خطر بروز مشکلات امنیتی نیز وجود دارد. نفوذ به یک سایت راهی برای ایجاد دسترسی به سرور و سایر وب‌سایت‌ها است. علاوه‌برآن حجم بالای درخواست­ ها گاه باعث افت سرعت می­ شود، به همین خاطر سایت های معتبر کمتر به استفاده از این نوع هاست تمایل نشان می­ دهند.

سرور نیمه اختصاصی یا مجازی

در این نوع هاست منابع و قدرت بیشتر نسبت به حالت اشتراکی در اختیار مشتری قرار می­ گیرد. در سرورهای نیمه اختصاصی (vps hosting) یک server به کمک نرم­ افزارهای مجازی­ ساز مثل VMvare به قسمت­ های مجزا تقسیم می­ شود. پس از آن هر قسمت مانند یک سرور مجزا به کار گرفته خواهد شد.

سرور یا هاست اختصاصی

نام آن خود گویای همه چیز است. در Dedicated Web Hosting یا اصطلاحاً هاست اختصاصی، یک سرور فقط به یک مشتری تعلق می­ گیرد. این سرورها را معمولاً سایت­ های بزرگ انتخاب می­ کنند برای اینکه مخاطب زیادی دارند. ازآنجایی‌که سرور فقط میزبان یک سایت است در نتیجه نگرانی بابت امنیت و سرعت به حداقل می­ رسد. به همراه آن مزایایی مانند پهنای باند و دسترسی به فضای اختصاصی نیز وجود دارد که بسیار سودمند هستند.

هاست ابری

میزبان­ های ابری با این هدف به وجود آمدند تا مشکلات هاست اشتراکی را برطرف کنند. در این نوع هاست همواره چندین سرور در حال کارکردن هستند. سایتی که شما دارید امکان این را دارد تا از تمام منابع سخت­ افزاری و نرم­ افزاری این سیستم­ ها استفاده کند. درصورتی‌که یکی از سرورها دچار اختلال شود، سرور دیگر کارها را انجام می­ دهد. به دلیل پراکنده بودن داده­ ها اما بک­ آپ گرفتن یا تهیه نسخه پشتیبان و حفظ امنیت در Cloud Hosting کمی دشوار است.

هاست وردپرس

به این خاطر میزبان های وردپرس را در یک گروه جداگانه قرار می دهیم که بحث سایت وردپرسی تا حدودی متفاوت است. شرکت های هاستینگ چون وب سایت های وردپرسی منابع زیادی از سرور را درگیر می کنند، سرورهایی برای آنها در نظر می گیرند که از قدرت و منابع سخت افزاری کافی برخوردار باشند. قیمت این نوع Host معمولاً از قیمت هاست اشتراکی بالاتر است.

میزبانی رایگان

این مورد شاید وسوسه‌انگیز به نظر برسد. درصورتی­ که امکان آن وجود داشته باشد، چرا از سرویس میزبانی رایگان استفاده نکنیم؟ پاسخ این سؤال بسیار ساده است. هاست­ های رایگان بیشتر جنبۀ تبلیغاتی دارند و برای جذب مشتری و تست خدمات ارائه می­ شوند. نباید از این نوع میزبان­ های وب انتظار معجزه داشته باشید. میزبان وب رایگان فقط به درد افرادی می­ خورد که از لحاظ اقتصادی توان پرداخت هزینه ­های بیشتر را ندارند. این نمونه Host محدودیت­ های بیشتری نیز دارد. باید بدانید در سرویس­ های این‌چنینی نمی­ توانید نام دامنه را به شکل دلخواه انتخاب کنید و همواره پسوندهایی را باید همراه نام برند خود یدک بکشید. محدودیت پهنای باند، سرعت، فضای دیسک و امنیت نیز از جمله دیگر معضل­ هایی است که با آن روبه‌رو خواهید بود. پس در انتخاب خود دقت لازم را داشته باشید!

میزبان وب از نظر نرم افزار

سرورها نیز مثل هر کامپیوتر دیگری به یک سیستم ­عامل نیاز دارند. لینوکس و ویندوز سیستم ­عامل­ هایی هستند که سرورها از آنها استفاده می­ کنند. هرکدام از این دو مزایا و معایب خاص خود را دارند و نمی ­توان به شکل دقیق گفت کدام‌یک خوب و کدام بد است. نوع سایت شما است که انتخاب شما را تعیین می­ کند.

در ویندوز شما با زبان­ های برنامه ­نویسی ASP و .NET سروکار دارید که صاحب امتیاز هر دو شرکت مایکروسافت است. کنترل پنل این سرورها با نام Plesk و Website Panel شناخته می شود. پایگاه داده ­ای که ویندوز از آن بهره می گیرد MS SQL است.

در مقابل لینوکس با زبان PHP که اکثر سایت ­ها با آن نوشته شده ­اند سازگاری خوبی دارد. سیستم ­های مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا، فروشگاه­ساز محبوب پرستاشاپ و... همگی توسط این سیستم عامل پشتیبانی می­ شوند. کنترل پنل لینوکس Cpanel نام دارد که در دنیای وب بسیار معروف است. لینوکس با برخورداری از ابزارهای مختلفی که در اختیار دارد امکان این را به شما می‌دهد که تا جای ممکن سایت خود را بهینه­ سازی کرده و سرعت آن را افزایش دهید.

ویژگی های هاست خوب

Host

آپتایم بالا

آپتایم به معنای مدت زمانی است که سرویس­دهنده بدون وقفه و قطعی به کار خود ادامه می‌دهد. غالباً رقم آن را در بازه­ای بین 1 تا 100 مشخص می‌کنند و هر چه این عدد بالاتر باشد مطلوب­تر است. در نظر داشته باشید که اگر یک بازدیدکننده بخواهد به سایت شما سر بزند اما سایت در دسترس نباشد بدون تردید به رقیب شما مراجعه خواهد کرد.

پشتیبانی مناسب

شما ممکن است به مشکلات زیادی برخورد کنید. شرکت خدمات‌دهندة میزبانی وب باید بتواند در کوتاه­ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشد. اگر سرعت با اندازۀ کافی بالا نباشد بعید نیست که با ضررهای جبران‌ناپذیری مواجه شوید.

کیفیت

کیفیت در مورد هر محصولی یک فاکتور بااهمیت است. در مورد Host باید سرورها در محیط مناسبی نگهداری شوند. سخت­افزارهای قدرتمند، اسکن سرورها، میزبانی سایت­های کمتر، کشوری که سرورها در آن قرار دارند همه در کیفیت آن دخیل هستند.

وجود پلن های مختلف

هر کسب‌وکاری توانایی گسترش و بزرگ‌شدن را دارد. باید مطمئن شوید شرکت سرویس­دهندۀ شما برای مواقعی که ممکن است به منابع بیشتری نیاز داشته باشید بتواند پاسخگوی شما باشد. این مسئله به­ویژه اگر قصد ارتقای سرور را داشته باشید بیشتر مورد توجه قرار می­گیرد.

امنیت

فاکتور مهم دیگر امنیت است. سرورها باید مجهز به فایروال­های قدرتمند و به­روز باشند تا با خطر هکرها مقابله کنند. تأمین امنیت فقط محدود به فضای اینترنت نیست بلکه محل نگهداری سرورها نیز باید به شکل مناسبی توسط نگهبانان محافظت شود. حوادث طبیعی نیز که پیش ‌از این به آن اشاره کردیم تهدید دیگری است که باید با آن مقابله کرد.

مواردی که ذکر شد صرفاً تعدادی از مهم­ترین ویژگی­ها بودند. در مورد جزئیات آنها اما می­شود مطالب بیشتری گفت. اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را در فضای مجازی گسترش دهید گروه شاخه آماده است از صفر تا صد کارهای طراحی سایت شما را انجام دهد. برای اطلاع از جزئیات همین‌الان با کارشناسان ما تماس بگیرید! تیم ما با ارائۀ مشاورۀ تخصصی راهنمای شما در این مسیر خواهد بود.