زمانی که کار سئو سایت را انجام میدهید لازم است که طی بازههای زمانی مشخص، نتیجۀ کارهای خود را مشاهده کنید. کاربرد گوگل سرچ کنسول در واقع نمایش همین نتایج است. با کمک این ابزار کاربردی میتوانید یک ارزیابی کلی داشته باشید از اینکه تا چه اندازه در بهینهسازی سایت خوب عمل کردهاید. در این مقاله قصد داریم به نقش گوگل سرچ کنسول در بهینهسازی سایت اشارهای داشته باشیم و تا حدودی با ویژگیهای آن آشنا شویم. اگر به این مبحث علاقهمند هستید تا انتها همراه ما باشید!
اولازهمه باید در مورد نام این ابزار صحبت کنیم. گوگل سرچ کنسول یکی از ابزارهای رایگان شرکت Google است آن که در اختیار کاربران قرار گرفته. این ابزار مهم سال هاست که در بین وبمسترها مورد استفاده قرار میگیرد. کاربرد مهم و اصلی آن در SEO سایت است. نسخههای قبلی آن پیشتر با نام Google Webmaster Tools شناخته میشد. در سال 2015 شرکت گوگل نام آن را به Google Search Console تغییر داد. این تغییر تنها به نام این ابزار ختم نمیشد بلکه در این سال یک رابط کاربری جدید و بهبودیافته نیز برای این ابزار معرفی شد. اگر با عبارت رابط کاربری (UI) آشنایی ندارید مقالۀ ما در خصوص رابط کاربری را از اینجا مطالعه کنید.
بسیاری از سئوکارهای قدیمی هنوز این ابزار را با نام قبلی آن صدا میزنند. این تغییر نام در بعضی جاها به منوهای مختلف نیز سرایت کرده اما بهطورکلی تأثیر چندانی در کاربرد گوگل سرچ کنسول نگذاشته است. این ابزار کماکان همان کارهای سابق را انجام میدهد. نکتۀ گیجکننده دیگری که در این نامگذاریها وجود دارد "Bing Webmaster Tools" است. شاید در جایی با این اسم نیز برخورد کرده باشید بدون اینکه از کاربرد آن مطلع باشید. برای توضیح این ابزار باید نگاهی به موتورهای جستجو بیندازیم.
با اینکه گوگل بهعنوان بزرگترین موتور جستجوی وب شناخته میشود اما Bing ساخته شرکت مایکروسافت نیز درصد قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص داده است. این موتور جستجو نیز یک ابزار برای ارائه گزارش دارد که به آن بینگ وبمستر تولز میگویند. کاربرد آن مشابه گوگل سرچ کنسول است با این تفاوت که تنها گزارشهای بینگ را به شما نمایش میدهد. حالا که کمی با این نامها و تفاوتهای آن آشنا شدیم بهتر است نگاهی به کاربردهای گوگل سرچ کنسول در سئو داشته باشیم.
نخستین دلیلی که سئوکارها و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ به سراغ گوگل سرچ کنسول میروند کاربرد آن در ارائه گزارش کلمات کلیدی است. در SEO کلمات کلیدی یا keywordها نقشی اساسی در ارتقای رتبه سایت ایفا میکنند. این کلمات نهتنها باید هوشمندانه انتخاب شوند بلکه باید وضعیت آنها هرازچندی بررسی شود تا بتوان میزان موفقیت در کلیدواژهها را تحلیل کرد. نقش گوگل سرچ کنسول قبل از هر چیز این است که نمودارهایی برای تجزیهوتحلیل کلمات کلیدی ارائه میدهد. این نمودارها نرخ CTR کلمه کلیدی، جایگاه سایت در آن کلمه، میزان کلیک کاربران و تعداد نمایش سایت شما را نمایش میدهد. با کمک این دادهها شما قادر خواهید بود که عملکرد خود را در زمینه بهینهسازی سایت مشاهده کنید.
خطاها یا Errorها میتوانند برای شما دردسرهای زیادی ایجاد کنند. به همین خاطر نباید نسبت به آنها بیتفاوت باشید. در حین طراحی وب سایت ممکن است باگها و ایرادات فنی زیادی وجود داشته باشد که بهتدریج توسط توسعه دهندگان رفع میشود. اما غیر از آن یک سری مشکلات دیگر نیز وجود دارد که به موتورهای جستجو و بهینهسازی سایت مربوط است. کاربرد دیگر گوگل سرچ کنسول یافتن و گزارش این نوع خطاها است. شما در بخش Coverage این ابزار میتوانید این Errorها را بررسی کرده و در صورت نیاز اقدامات لازم برای رفع آنها را انجام دهید.
یکی دیگر از کارهایی که گوگل سرچ کنسول نقش مهمی در آن دارد ثبت نقشه سایت است. Sitemap یا همان نقشه سایت حکم یک راهنما برای کاربران و موتورهای جستجو را دارد. عدم موجود این فایل باعث میشود که موتورهای جستجو امتیاز منفی برای سایت در نظر بگیرند. در Search Console شما میتوانید این فایل را اضافه کنید تا خزندگان گوگل راحتتر بتوانند سایت شما را ایندکس کنند.
پیشازاین در مقالۀ Google Analytics و کاربرد آن در دیجیتال مارکتینگ به یک ابزار کاربردی دیگر نیز اشاره کردیم که برای سئو سایت مفید است. در آنجا نیز صحبت از گزارشها بود. اما باید بدانید که ماهیت آن گزارشها با گزارشهایی که Google Search Console به شما میدهد متفاوت است. این دو ابزار با هم تفاوتهای زیادی دارند که در اینجا به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
تفاوت عمده در نوع گزارش این دو ابزار است. آنالیتیکس کاربرمحور است اما Search Console حول موتورهای جستجو فعالیت دارد. برای درک بهتر یک مثال ساده میتواند مفید باشد. فرض کنید شما میخواهید عملکرد سایت را برای محصول "لیوان سفالی" بررسی کنید. در اینجا لیوان سفالی کلید واژۀ شما نیز بهحساب میآید. آنچه شما میخواهید این است که بدانید کاربران تا چه اندازه نسبت به خرید این محصول راغب بودهاند. در اینجا شما به Analytics مراجعه خواهید کرد. گزارشهای موجود در این ابزار به شما میگوید که کاربران چه تعداد خرید موفق انجام دادهاند.
حالا فرض کنید شما میخواهید بررسی کنید موتور جستجوی گوگل چند بار سایت شما را برای کلمۀ کلیدی لیوان سفالی به کاربران نمایش داده است. در چنین حالتی دیگر گزارشهای Analytics برای شما مفید نیستند. کاربرد سرچ کنسول در اینجا خود را نشان میدهد. شما با کمک این ابزار میتوانید از چنین موضوعی باخبر شوید.
مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که مخاطب گزارشهای این دو ابزار چه کسانی هستند. گزارشهای Analytics بیشتر مورد توجه بخش بازرگانی و فروش است. جای تعجبی هم ندارد چرا که کاربران هستند که یک محصول را خریداری میکنند. با کمک این نوع گزارشها بخش فروش یک سازمان میتواند تصمیم بگیرد که چگونه سیاستهای فروش خود را پیاده کند. این تغییر سیاستها در نهایت افزایش سود و فروش را به دنبال خواهد داشت.
در سمت دیگر نقش گزارشهای گوگل سرچ کنسول این است که بیشتر به مسائل فنی میپردازد. اگرچه افزایش رتبه و جایگاه سایت در کلمات کلیدی مورد مهمی برای بخش فروش نیز بهحساب میآید اما قسمت مربوط به تکنولوژی آن مخاطب دیگری دارد. بهبود عملکرد سایت و رفع خطاها کاری است که طراحان سایت یا سئوکارها انجام میدهند پس طبیعی است که بیشتر با کنسول سروکار خواهند داشت.
با وجود تفاوتها این نکته را بهخاطر داشته باشید که در حالت کلی شما به هر دوی این گزارشها نیاز دارید. چه گزارشهای کاربرمحور و چه گزارش موتور جستجو. فراموش نکنید که این کاربرها هستند که مشتریان بالقوه و مخاطبان سایت شما هستند. درعینحال موتورهای جستجو وسیلهای هستند که کاربران را به سمت سایت شما هدایت میکنند. پس بیتوجهی به هرکدام میتواند در جای خود مشکلاتی را به وجود بیاورد.
در نهایت به این بپردازیم که چگونه باید وبسایت را در Search Console ثبت کرد. شما با مراجعه به این سایت و ثبتنام در آن میتوانید کار با این ابزار مهم را شروع کنید. دررابطهبا کاربر گوگل سرچ کنسول شما بسیاری از ویژگیهای مهم را حین کار با این ابزار است که متوجه خواهید شد. شما دو روش برای ثبتنام دارید: Domain و URL prefix. در روش اول شما باید نام دامنه سایت خود را در کادر وارد کرده و دکمه ادامه را بزنید. روش دوم این است که آدرس سایت خود را وارد کنید. برای آشنایی با قسمتهای مختلف نام دامنه میتوانید مقاله ما در مورد دامنه را مطالعه کنید.
موارد ذکر شده تا اینجا تمام آن چیزی نیست که میشود راجع به کاربرد گوگل سرچ کنسول در سئو گفت. درصورتیکه قصد دارید برای سئو و بهینهسازی سایت خود اقدام کنید تیم توسعه شاخه آماده است تا در این راستا به شما کمک کند. در بخش مشاوره ثبتنام کنید و کارشناسان ما دراسرعوقت با شما تماس خواهند گرفت.