Digital Marketing

کسب‌وکارهای اینترنتی برای رسیدن به موفقیت باید توجه ویژه‌ای به مفهوم Digital Marketing داشته باشند. دیجیتال مارکتینگ که با نام‌های بازاریابی آنلاین و بازاریابی اینترنتی هم شناخته می‌شود نقشی اساسی در جذب مشتری ایفا می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با این مفهوم بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید!

تعریف Digital Marketing

دیجیتال-مارکتینگ

ابتدا با یک تعریف جامع و کلی از Digital Marketing شروع می‌کنیم. آن چه با نام دیجیتال مارکتینگ از آن یاد می‌شود در حقیقت همان چیزی است که در بازار سنتی هم وجود دارد. بازاریابی فعالیتی است که در جهت معرفی محصولات و خدمات یک کسب‌وکار انجام می‌شود. بسیاری از ما افرادی را دیده‌ایم که برای معرفی یک برند خاص به فروشگاه‌ها، اماکن عمومی یا منازل مراجعه می‌کنند تا یک محصول را معرفی کنند. عمل بازاریابی به شیوۀ سنتی می‌تواند باتکیه‌بر فن بیان بازاریاب، ارائه نمونه، بروشور یا کاتالوگ و... انجام شود. در فضای مجازی اما قواعد به‌کلی متفاوت است.

Digital Marketing یا همان بازاریابی دیجیتال در حقیقت به معنای به‌کارگیری کانال‌های ارتباطی دیجیتال برای رسیدن به مشتری است. در مبحث تجارت الکترونیک به‌ویژه بر روی این موضوع تاکید بسیاری می شود. دلیل اصلی این است که شما در فضای آنلاین دیگر نمی‌توانید به شکل سنتی با افراد ارتباط برقرار کنید؛ به همین خاطر باید شیوه بازاریابی شما تغییر کند. از طرفی دیگر رفتار کاربران در اینترنت متفاوت با رفتاری است که در دنیای واقعی دارند پس باید با شناخت مشتریان یک استراتژی مناسب را در پیش گرفت که بیشترین تأثیر را داشته باشد.

کانال های دیجیتال مارکتینگ

از کانال‌های ارتباطی گفتیم اما اشاره‌ای به جزئیات موضوع نکردیم. در این قسمت رایج‌ترین این کانال‌ها را به شما معرفی می‌کنیم و در مورد آنها توضیحات مختصری می‌دهیم.

بازاریابی اینترنتی

اینترنت و بازاریابی اینترنتی

اینکه اینترنت اولین و بزرگ‌ترین کانال ارتباطی در حوزۀ Digital Marketing باشد نکتۀ تعجب‌آوری نیست. در دنیای مجازی دیگر یک فروشگاه فیزیکی وجود ندارد که مشتریان با مراجعه به آن به‌صورت رودررو سفارش‌های خود را ثبت کنند. ارتباط بین افراد در این فضا از طریق شبکه جهانی اینترنت است که صورت می گیرد. شما برای بازاریابی اینترنتی و معرفی محصول به مشتری ممکن است به فکر طراحی سایت بیافتید.

یک سایت یا فروشگاه اینترنتی باید از بعد فنی بسیار دقیق ساخته شده باشد. مواردی از قبیل هاست مناسب، کدنویسی اصولی، UI و UX منطبق با نیازهای کاربر به شکل مستقیم روی عملکرد شما در اینترنت تأثیر می‌گذارند.

موتورهای جستجو

باید بدانید که موتورهای جستجو با اینکه بخش بزرگی از بدنۀ شبکه اینترنت هستند اما کانالی جداگانه به‌حساب می‌آیند. معروف‌ترین موتورهای جستجو، گوگل است اما به‌غیراز آن Bing نیز درصد قابل‌توجهی از بازار را در اختیار دارد. کار موتورهای جستجو این است که کلمات کلیدی یا کلیدواژه‌ها را از سوی کاربر دریافت و سپس نتایج مرتبط را به آنها برمی‌گردانند. کسب‌وکارهای اینترنتی اگر بخواهند از طریق این کانال اقدام به معرفی محصول کنند باید سایت خود را بهینه‌سازی کنند. به همین خاطر یکی از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ به SEO یا بهینه سازی موتورهای جستجو می‌پردازد. با به‌کارگیری تکنیک‌های سئو سایت این امکان را فراهم می‌کنید که موتورهای جستجو سایت شما را بهتر شناسایی کرده و آن را در صفحۀ نتایج به مشتریان نمایش دهند.

Digital Markeitng با کمک دستگاه های موبایل

گوشی‌های موبایل امروزه بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی تقریباً تمامی افراد هستند. همین موضوع به این دستگاه‌های دیجیتال پتانسیل لازم را داده تا کانالی ارتباطی برای Digital Marketing باشند. اگر بخواهید محصول یا خدمات خود را با کمک موبایل‌های ساده، اندروید یا iOS به مشتریان معرفی کنید راه‌های زیادی برای انجام این کار دارید. شاید ساده‌ترین آن ارسال پیامک‌های تبلیغاتی باشد. در حل حاضر شرکت‌های زیادی هستند که کار ارسال پیامک انبوه را انجام می‌دهند. نکتۀ دیگر که باید مد نظر داشته باشید این است که اگر وب سایت دارید، وب سایت شما باید سازگاری خوبی با تلفن همراه داشته باشد.

Digital Marketing با شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی کانال ارتباطی دیگری برای برقراری تماس با مشتریان است. شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که چرا Social Media را از کانال گوشی‌های موبایل جدا کرده‌ایم. مسئله این است که نباید تصور کنید شبکه‌های اجتماعی صرفاً بر روی پلتفرم موبایل قابل دسترس هستند. سایر دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها نیز می‌توانند به شبکه‌های اجتماعی متصل شوند و حتی برخی از آنها روی کامپیوترها عملکرد بهتری هم دارند.

شبکه‌های اجتماعی با قابلیت‌های متنوعی که دارند روش‌های منحصربه‌فردی برای تبلیغ محصولات ارائه می‌دهند. در بازاریابی دیجیتال با درنظرگرفتن نوع محصول، توانایی شبکه های اجتماعی و میزان محبوبیت یک شبکه اجتماعی در نهایت بهترین گزینه انتخاب خواهد شد. برای درک بهتر موضوع بیایید چند مثال قابل‌درک را بررسی کنیم.

فرض کنید محصول شما یک آلبوم موسیقی است. در این حالت شبکه‌ای برای عرضه محصول مناسب است که با فایل‌های چندرسانه‌ای (مثل فیلم و صوت) سازگاری خوبی داشته باشد. حالا فکر کنید محصول شما یک کتاب الکترونیکی است. در چنین وضعیتی چون شما بیشتر با متن سروکار دارید؛ پس باید یک شبکه اجتماعی را انتخاب کنید که از متن‌های طولانی و فایل‌های متنی پشتیبانی خوبی به عمل آورد. در سمت دیگر میزان محبوبیت قرار می‌گیرد به‌عنوان مثال شبکه اجتماعی اینستاگرام بین کاربران ایرانی محبوبیت بالایی دارد. این در حالی است که فیسبوک بین کاربران خارجی جایگاه بالاتری دارد.

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال با ایمیل

ایمیل اهمیت کمتری از یک سیم‌کارت ندارد. کمتر کسی را می‌شود پیدا کرد که کاربر اینترنت باشد اما آدرس ایمیل نداشته باشد. به‌خصوص با ورود گوشی‌های هوشمند به بازار و نیاز به ساخت حساب کاربری برای فروشگاه‌های اپ‌استور و گوگل‌پلی، داشتن ایمیل تبدیل به امری ضروری شده است. ازاین‌رو ایمیل به‌عنوان یک ابزار ارتباطی رایج تبدیل به یکی از کانال‌های اصلی Digital Marketing  هم شده است. عضویت در خبرنامه‌ها، دریافت پیشنهادات ویژه، پرسش‌وپاسخ، امور پشتیبانی و... غالباً از طریق ایمیل است که انجام می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا

مانور روی محتوای مناسب یک شاه‌کلید موفقیت در فضای مجازی به‌حساب می‌آید. تولید محتوا که جزوی از زیرمجموعه‌های سئو داخلی سایت است اگر به شکلی استاندارد انجام شود می‌تواند رقبای شما را به‌خوبی کنار بزند. محتوا موارد زیادی را در برمی‌گیرد. متن‌های موجود در سایت جزو محتواهای متنی هستند. عکس‌ها و فیلم‌ها در دستۀ محتواهای چندرسانه‌ای قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که حتی کامنت‌های کاربران هم به‌نوعی محتوا به شمار می‌رود. در مورد این کانال ارتباطی مهم دیجیتال مارکتینگ می‌شود صحبت‌های زیادی کرد که در آینده به شکل یک مقالۀ مستقل راجع به آن خواهید خواند.

آگهی های اینترنتی

به شکلی خلاصه اما می‌توان دیجیتال مارکتینگ از این نوع را همان آگهی‌های تبلیغاتی دانست که در سایت‌ها وجود دارند. بیشتر این نوع آگهی‌ها را در سایت‌هایی مثل پایگاه‌های خبری و وبلاگ‌های دانلود رایگان فایل دیده‌اید. اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را با کمک این نوع سایت‌ها به دیگران معرفی کنید. در این صورت باید سایتی را انتخاب کنید که حتی‌المقدور با زمینۀ کاری شما مرتبط و همچنین بازدید روزانه آن در سطح بالایی باشد.

بازاریابی اینترنتی برای محصولات پرطرفدار

حالا که دربارۀ بازاریابی دیجیتال تا حدودی اطلاع کسب کرده‌اید بیایید نگاهی داشته باشیم به پرطرف‌دارترین محصولات در اینترنت. بی شک برای شما مهم است که بدانید آیا محصول شما هم قابلیت این را دارد که در فضای مجازی به فروش برسد یا اینکه چندان با اقبال عمومی مواجه نشده است. در ادامه لیستی از مهم‌ترین نوع محصولات ارائه می‌شود اما توجه داشته باشید که این لیست کامل نیست! تنوع دسته‌بندی‌ها فراتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و اگر محصولی ازقلم‌افتاده به این معنا نیست که در اینترنت خیلی طرف‌دار ندارد.

سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر

بازاریابی آنلاین

طبیعتاً سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کامپیوتر به‌عنوان ابزارهای اساسی دنیای فناوری در ردۀ پرفروش‌ترین‌ها در اینترنت قرار می‌گیرند. بسیاری از سایت‌ها هستند که چه در داخل و چه در خارج به فروش سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کامپیوتر مشغول هستند. این فروش هم به‌صورت عمده و هم به‌صورت خرده ممکن است که انجام شود. اگر شما هم یکی از فروشندگان این نوع محصولات هستید باید به Digital Marketing و گسترش کسب‌وکار خود در اینترنت فکر کنید.

دیجیتال مارکتینگ برای لوازم الکترونیکی

لوازم الکترونیکی هم گروه دیگری از ابزارهای جدید تکنولوژی هستند. فروش این وسایل نیز در سطح اینترنت به میزان قابل توجهی رسیده است. گوشی‌های موبایل، لوازمی مانند پرینتر، اسکنر، دوربین‌های دیجیتال و... در این دسته قرار می‌گیرند. Digital Marketing در زمینۀ فروش این محصولات مزایایی را برای مشتریان هم داشته که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. از زمانی که فروش لوازم الکترونیک به‌صورت آنلاین رواج پیدا کرد مشتریان به ریز جزئیات و مشخصات محصول دسترسی پیدا کرده‌اند. به‌این‌ترتیب افراد مطابق با نیاز خود خریدشان را انجام می‌دهند و هوشمندانه‌تر انتخاب می‌کنند. همچنین قوانین خاص خرید آنلاین باعث شده تا خطر خرید اجناس تقلبی به حداقل برسد.

بازاریابی اینترنتی و تجهیزات اداری

لوازم و تجهیزات اداری جزو کالاهای پرفروش دیگری است که با کمک بازاریابی آنلاین درصد بالایی از فروش را دارد. میزها و صندلی‌های اداری، پارتیشن‌ها، قفسه‌های کتابخانه و سایر وسایل مورد نیاز برای دکوراسیون ادارات به این دسته تعلق دارند.

کالای ورزشی

کالاها و وسایل ورزشی هرچند نسبت به دیگر موارد فروش کمتری دارند اما به همین مورد می‌توان به چشم یک فرصت نگاه کرد. در بازاریابی دیجیتال ارزیابی رقبا موضوع مهمی است و نیاز به توجه بسیاری دارد. برای کالاهای ورزشی چون رقبای کمتری در بستر اینترنت فعالیت دارند امکان نوآوری و پیشرفت وجود دارد. شما با کمی خلاقیت می‌توانید این بازار را از آن خود کنید.

کتاب و موسیقی

کتاب و موسیقی دو محصول پرفروش در سطح اینترنت هستند. شاید این نکته برایتان جالب باشد که خرده‌فروشی بزرگ Amazon با فروش کتاب در فضای مجازی بود که شروع کرد و در نهایت به جایگاه فعلی رسید. Digital Marketing در فروش کتاب و آلبوم‌های موسیقی بیشتر روی خدمات بلادرنگ، ارسال سریع و قیمت پایین‌تر مانور می‌دهد. به‌ویژه برای کتاب‌های الکترونیکی اکثر اوقات این کاهش قیمت بسیار قابل توجه است. برای موسیقی هم مدلی که Spotify برای کسب درآمد در نظر گرفته شیوه‌ای بسیار هوشمندانه به شمار می‌رود.

بازاریابی اینترنتی اسباب بازی

اگرچه ممکن است کمی عجیب به نظر بیاید ولی اسباب‌بازی در سطح اینترنت یک کالای پرفروش است. روش‌هایی که شرکت‌های اسباب‌بازی‌سازی برای فروش محصولات آن‌قدر متنوع بوده که می‌شود از آن درس‌های زیادی گرفت. کمپانی‌های مثل Lego یا Mattel در این زمینه بسیار شناخته شده هستند.

بازاریابی اینترنتی و محصولات بهداشتی

طیف وسیعی از محصولات بهداشتی و زیبایی مانند لوازم آرایشی توسط خرده‌فروش‌ها و فروشگاه‌های سراسر دنیا به‌صورت Online به فروش می‌رسند. حتماً حین وب‌گردی به برخی از این تبلیغات در سایت‌های مختلف برخورد کرده‌اید.

سرگرمی

سرگرمی یک بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان به‌حساب می‌آید. به همین خاطر بازاریابی برای محصولاتی که حول محور سرگرمی می‌چرخند کار چندان دشواری نیست. شرکت‌های بسیاری هستند که بازی‌های کامپیوتری برای پرکردن اوقات فراغت افراد تولید می‌کنند. در حقیقت بازی‌سازی یک صنعت پول‌ساز در دنیا است؛ هرچند که در کشور ما ایران به آن توجه چندانی نمی‌شود. به‌عنوان مثال فروشگاه‌های بزرگی مثل Steam وابسته به شرکت بازی‌سازی Valve از این راه سالانه صدها میلیون دلار درآمد دارد. پیشنهادات ویژه و ارزهای رایج درون بازی‌ها از معمول‌ترین روش‌های Digital Marketing برای این نوع محصولات هستند.

بازاریابی آنلاین برای پوشاک

دیجیتال مارکتینگ و کالاهای پرطرفدار

خرید پوشاک از طریق اینترنت با اینکه بعضاً نتیجۀ مطلوبی ندارد اما کماکان انجام می‌شود. برای بازاریابی اینترنتی این محصول قیمت‌گذاری مناسب و قوانین تعویض اگر به شکل مناسبی تعیین شود در فروش تأثیر بسزایی خواهد داشت.

جواهرآلات

وسایل زینتی و جواهرات (اعم از بدلی و اصل) هم در دستۀ کالاهای پرطرف‌دار اینترنت به‌حساب می‌آیند. شرکت‌های بزرگ جواهرسازی بین‌المللی مانند Diamond و پس از آن خرده‌فروش‌هایی مثل Amazon و eBay فروش بسیار خوبی در این زمینه دارند.

اتومبیل

فروش اتومبیل در فضای مجازی به‌خصوص در چند سال اخیر بین ایرانیان نیز تبدیل به امری معمول شده است. فرقی نمی‌کند که منظور فروش خودروهای صفر باشد یا دست دوم. توسعه دهندگان برای هر دو دسته پلتفرم‌های مناسبی تدارک دیده‌اند. از سایت‌های ثبت‌نام خودروهای داخلی گرفته تا اپلیکیشن دیوار برای اتومبیل‌های دست دوم؛ همگی به فروش خودرو مشغول‌اند.

Digital Marketing برای ارائه خدمات

با گسترش اینترنت پرسرعت و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، بسیاری از خدمات نیز در فضای مجازی ارائه می‌شود. امروزه خدمات شرکت‌های بیمه، آژانس‌های هواپیمایی، رزرو هتل و بانک‌ها به شکل online و به‌صورت 24 ساعته در دسترس است. این اما پایان کار نیست. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌های جدید دامنۀ این خدمات گسترده‌تر هم خواهد شد.

بازاریابی اینترنتی برای سایر محصولات

محصولات زیادی را نام بردیم که در فضای مجازی در حال فروش هستند و هرکدام روش خاص خود را برای Digital Marketing دارند. اما هنوز اقلام بسیاری در این لیست حضور ندارند. بسیاری محصولات تخصصی و سفارشی دیگر نیز غیر از این موارد وجود دارند که در اینترنت دیده می‌شوند. شاید فروش دارو و نسخه‌های آنلاین یکی از این گزینه‌های جدید به‌حساب بیاید.

نتیجه‌گیری: بعضی از کالاها با شرایط خاص به فروش می‌رسند، برخی نوظهور هستند و کاملاً جا نیفتاده‌اند. اگر قصد دارید کسب‌وکار خود را در فضای اینترنت گسترش دهید باید هوشمندانه تصمیم بگیرید. یکی از اولین نیازها برای ساخت فروشگاه‌های اینترنتی داشتن سایت یا اپلیکیشن مناسب است و سپس بحث سئو سایت مطرح می‌شود. گروه شاخه ارائه‌دهندهٔ خدمات طراحی سایت و SEO آماده است تا در این زمینه به شما کمک کند. با کارشناسان ما در بخش مشاوره تماس بگیرید!